PLEJEHJEMMENE

Poppelbo og Lærkebo

Praktisk information

Praktisk information

Find forskellige praktiske informationer om indflytning, din økonomi og livet på Poppelbo og Lærkebo.
Beboerbank

Vi anbefaler, at du ikke har for mange penge liggende i din bolig. Derfor har vi en beboerbank, hvor du kan indsætte op til 2.000 kroner.

Banken har åbent én gang om dagen, hvor du kan hæve og indsætte penge. 

Derudover kan du eller dine pårørende sætte penge ind på din konto ved at overføre dem via banken.

Husk at skrive dit fulde navn, plejehjem og bolignummer, når du overfører penge via banken. Ellers kan vi ikke se, hvem der har overført pengene.

  • Lærkebos kontonummer:  Reg. nr: 0216, Konto nr. 4069179002
  • Poppelbos kontonummer: Reg. nr: 0216, Konto nr. 4069179029

Vi føres naturligvis regnskab over, hvor mange penge du sætter ind eller hæver på din konto.

Hvis du dør, sætter vi pengene fra din konto ind på din NemKonto.

Besøg

Din bolig på Poppelbo eller Lærkebo er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det og tilmelder sig to dage før. 

Du og dine pårørende har også altid mulighed for at spise sammen på Restaurant Stævnemødet, som ligger i Bystævneparken 1-3. Her behøves ingen tilmelding.

Flytning af adresse

Poppelbo og Lærkebo sørger for at melde flytning til Folkeregistret. Du skal derfor ikke gøre noget i den forbindelse.

Fodterapeut

Poppelbo og Lærkebo samarbejder med en autoriseret fodterapeut, som kommer fire gange om måneden (to gange på hvert plejehjem).

Medarbejderne vil gerne hjælpe dig med at bestille tid hos fodterapeuten. 

Du betaler enten kontakt eller forud via PBS. Vær opmærksom på, at du kan søge om tilskud til behandling hos en fodterapeut.

Forsikring

Poppelbo og Lærkebo har lavet en aftale med et forsikringsselskab, så alle beboere har mulighed for at købe en forsikring mod tyveri og indbrud.
 
Kontakt administrationskontoret på Lærkebo på telefon 38 27 42 00, hvis du vil vide mere om prisen, forsikringsbetingelserne eller se policen.

Frisør

Poppelbo og Lærkebo samarbejder med en frisør, som kommer to gange om ugen.

Medarbejderne vil gerne hjælpe dig med at bestille tid hos frisøren.

Du betaler enten kontakt eller via girokort, som frisøren udleverer. Det koster et mindre gebyr, hvis du betaler via girokort.

Fuldmagter

Det kan være en god idé at give en af dine pårørende en fuldmagt til fx at læse din Digitale Post, betale din regninger og lignende, hvis du ikke længere selv kan dette.

Læs mere om fuldmagter

Husdyr

Du kan ikke have dit eget husdyr med på Poppelbo eller Lærkebo, men vi har fisk og en fugl på plejehjemmet. Vi får også jævnligt besøg af TrygFondens besøgshunde.

Indflytning

En bolig på Poppelbo eller Lærkebo er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv. Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. 

Der er el-plejeseng, madras og skabe i boligen. Du har ikke mulighed for at tage din egen seng med.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.

Du kan dog søge kommunen om hjælp til flytning, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig, eller hvis du ikke har råd til at betale for et flyttefirma.

Din bolig er arbejdsplads for plejehjemmets medarbejdere. Derfor er det vigtigt, at du indretter den, så der er plads til, at de kan arbejde. 

Det er ikke muligt at have tæpper på gulvene i din bolig, da du kan få brug for forskellige hjælpemidler, fx kørestol eller rollator.

Hvis du skal have udført el-installationer, skal plejehjemmenes autoriserede installatør gøre det. Du betaler selv regningen.

Velkomstfolder

Når du flytter ind på Poppelbo eller Lærkebo, får du udleveret en velkomstfolder.

Du kan også læse velkomstfolderen her

Internet

Du har mulighed for at bestille internet hos YouSee. Du betaler regningen, som YouSee sender direkte til dig. 

Klippekort: Ekstra hjælp eller tid med en medarbejder

Som beboer Poppelbo eller Lærkebo får du et såkaldt 'klippekort', der giver dig ret til en halv times ekstra hjælp eller tid med en medarbejder hver uge. Du bestemmer selv, hvordan du vil bruge den halve time.

Læs mere og få idéer til, hvad du kan bruge dine klip på

Kontaktperson, forventnings- og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Poppelbo eller Lærkebo, får du en kontaktperson, som er ansvarlig for, at du får den rigtige omsorg og pleje. 

Det er derfor vigtigt, at der god kontakt mellem dig og din kontaktperson.

Når du har boet på Poppelbo eller Lærkebo i 6-8 uger, inviterer afdelingslederen og din kontaktperson dig og evt. dine pårørende til en forventningssamtale.

Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes. Vi aftaler også, hvem af dine pårørende, kontaktpersonen evt. skal kontakte, hvis du har brug for nyt tøj, eller hvis du fx skal til frisør eller læge.

Efter tre måneder inviterer vi dig til en evaluerende indflytningssamtale med forstanderen og afdelingslederen.

Læge

Du kan vælge at beholde din egen læge, hvis ikke lægen ligger for langt væk fra plejehjemmene. Du kan også vælge vores plejehjemslæge eller en anden læge i nærheden. 

Hvis du ønsker at skifte læge, skal du udfylde et skema og aflevere til personalet senest fem dage efter, du er flyttet ind.

Nøgler: Elektroniske nøgler

Poppelbo og Lærkebo bruger elektroniske nøgler. 

Du får én nøgle, som er kodet til netop din bolig og til at komme ind på plejehjemmet udefra. 

Dine pårørende har mulighed for at få en nøgle, hvis de betaler et depositum. De får depositummet tilbage, når de afleverer nøglen. Hvis din eller dine pårørendes nøgle bliver væk, skal I erstatte dem.

Det er vigtigt, at du giver afdelingens leder besked, hvis nøglen bliver væk. På den måde kan vi hurtigt deaktivere den, så den ikke længere virker.

Hvis nøglen løber tør for batteri, kan du få et nyt batteri hos personalet.

Pårørende: Om samarbejdet

Hos Poppelbo og Lærkebo vil vi meget gerne samarbejde med dine pårørende.

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet, og de kan derfor fortælle os om din livshistorie og hjælpe os med at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg, spise med eller deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet.

Tandlæge: Omsorgstandplejen

Omsorgstandplejen har en klinik i Bystævneparken tæt på Poppelbo og Lærkebo.

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge. Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om Omsorgstandplejen

Testamente: Pleje-, livs- og behandlingstestamente

Det kan være en god idé at lave et plejetestamente, et livstestamente og/eller et behandlingstestamente. 

Plejetestamentet er vejledende og beskriver, hvordan du gerne vil leve dit liv, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at give udtryk for det. 

Livs- og behandlingstestamenterne handler om dine ønsker for behandling for sygdom. 

Hvis du har lavet et pleje-, livs- eller behandlingstestamente, er det en god idé at fortælle plejehjemmet om det, når du flytter ind.
 

Tv-pakke

Poppelbo og Lærkebo er tilknyttet Bystævneparkens fælles tv-forsyningsanlæg, som leveres af YouSee.

Du kan bestille Grundpakken, når du flytter ind, og du betaler for den sammen med de andre valgfrie ydelser (servicepakken), som vi tilbyder.

Hvis du ønsker en tillægspakke, kan du bestille den direkte hos YouSee. Regningen for tillægspakker bliver sendt direkte til dig.

Kontakt YouSee

Hvis du ikke ønsker Grundpakken, blokerer vi dit tv-stik i boligen. Hvis du senere vil bruge tv-stikket, skal du betale et gebyr for at få det åbnet. 

Poppelbo og Lærkebo har valgt, at alle afdelinger på plejehjemmene har fjernsyn i den fælles opholdsstue. Her kan du alle se programmer fra Grundpakken gratis.

Værdier

Poppelbo og Lærkebo anbefaler, at du opbevarer værdier, smykker eller lignende hos dine pårørende eller i en bankboks. Vi erstatter ikke værdier, der er forsvundet.

Økonomi

På Poppelbo og Lærkebo skal du betale husleje el, vand og varme.

Du har også mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi hjælper dig dog gerne med at få kontakt til en person, som kan hjælpe dig, hvis du ikke selv kan stå for din økonomi.

Nedenfor kan du læse om de udgifter, der er på Poppelbo og Lærkebo.

Husleje

Huslejen på Poppelbo og Lærkebo bliver udregnet ud fra dine indtægter og udgifterne til at drive det plejehjem, du bor på.

Din husleje reguleres hvert år, da dine indtægter og plejehjemmets udgifter kan ændre sig fra år til år. El, vand og varme er inkluderet i huslejen.

Du kan ikke få boligstøtte til en bolig på Poppelbo eller Lærkebo, da din husleje allerede er udregnet ud fra dine indtægter.

Læs, hvordan huslejen bliver udregnet

Servicepakke

Nedenfor er en liste over de ydelser, vi tilbyder, som du selv skal betale for. 

Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne. Du skal blot være opmærksom på, at hvis du fravælger nogle af ydelserne, fx mad eller indkøb af toiletartikler, skal du selv stå for at lave mad og købe de ting, du skal bruge.  

  • Fuld dagskost (drikkevarer er inkluderet i prisen, undtagen kapselvarer) – eller varm hovedret, biret og to mellemmåltider
  • Vask af privat tøj
  • Leje og vask af linned
  • Toiletartikler 
  • Rengøringsartikler
  • Vinduespudsning.

Den fulde servicepakke på Poppelbo og Lærkebo koster ca. 4.172 kr. om måneden (2020). Københavns Kommune justerer priserne hvert år.

Læs mere om servicepakken og se priser for de enkelte ydelser

Dødsfald

Medarbejderne på Poppelbo og Lærkebo har faglige kompetencer til at tale med dig og dine pårørende om døden og jeres ønsker for den sidste tid. 

Når en beboer dør eller et tæt på livets afslutning, kan det være svært både at overskue sorgen og de mange praktiske ting, der skal gøres. Vi har derfor lavet to forskellige pjecer til dine pårørende.

Pjecen 'Den sidste tid' beskriver blandt andet, hvordan vi kan hjælpe jer med at komme godt igennem den sidste tid. 

Pjecen 'Når et bo skal nedpakkes og efterfølgende afhentes' beskriver alle de praktiske ting, der skal gøres, når en beboer dør. Vær især opmærksom på, at beboerens hjem skal pakkes ned senest to hverdage efter, at beboeren er død. 

Medarbejderne på plejehjemmet er altid med til at pakke beboerens ting. De pårørende/arvingerne kan først få tingene, når Skifteretten har behandlet boet.

Begge pjecer udleveres ved den indflytningssamtale, vi holder ca. tre måneder efter, du er flyttet ind.