Deborah Centret

Praktisk information

Praktisk information

Find forskellige praktiske informationer om indflytning, din økonomi og livet på Deborah Centret.
Avis

Du kan sagtens beholde dine faste abonnementer på aviser, ugeblade og lignende, når du flytter ind på Deborah Centret.

Du skal blot give kontoret besked om, hvilke aviser og ugeblade du får, da de bliver afleveret i vores reception.

Besøg

Din bolig på Deborah Centret er dit eget hjem. Din familie, venner og bekendte er derfor altid velkomne til at komme på besøg, når du ønsker det.

Dine nærmeste pårørende har også mulighed for at få en magnetbrik, som kan låse hoveddøren op udefra.

Familie, venner og bekendte kan også altid spise med, hvis de betaler for det og tilmelder sig senest to hverdage før.

Fodterapeut og frisør
Fodterapeut

Deborah Centret har en fodterapeut med egen klinik på plejehjemmet. Klinikken ligger på 1. sal.

Vores fodterapeut kontakter alle nye beboere, så de har mulighed for at bestille tid til behandling. 

Derefter aftaler du tider med fodterapeuten fra gang til gang. 

Frisør

Vi har ikke en frisør på Deborah Centret, men der ligger flere frisører i nærheden.

Fravær

Hvis du en dag ikke er hjemme, er det vigtigt, at du giver personalet besked.

Personalet vil gerne vide, hvornår du tager afsted, og hvornår du regner med at være tilbage. 

Fuldmagter

Det kan være en god idé at give en af dine pårørende en fuldmagt til fx at læse din Digitale Post, betale din regninger og lignende, hvis du ikke længere selv kan dette.

Læs mere om fuldmagter

Kaldeanlæg/armbånd

Når du flytter ind, får du tilbudt et armbånd med en trådløs sender.

Du kan trykke på armbåndet, hvis har brug for hjælp fra personalet. Der kan indimellem gå lidt tid, inden personalet kommer, da de kan være ved at hjælpe en anden beboer. 

Det er en god idé, at du sammen med personalet indimellem tjekker, om dit armbånd virker.

Husdyr

Hvis du ønsker at have dit eget husdyr med på Deborah Centret, skal du selv kunne passe det.

Det er også vigtigt, at du først spørger de andre beboere på din etage, om de tillader, at du har et husdyr med.

Det er altid en god idé at tale med os om muligheden for at have et husdyr med, inden du flytter ind. 

Klippekort: Ekstra hjælp eller tid med en medarbejder

Som beboer på Deborah Centret får du et såkaldt 'klippekort', der giver dig ret til en halv times ekstra hjælp eller tid med en medarbejder hver uge. Du bestemmer selv, hvordan du vil bruge den halve time.

Læs mere og få idéer til, hvad du kan bruge dine klip på

Medicin

Du kan få hjælp til din medicin af Deborah Centrets social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker.

Deborah Centret har en aftale med Apoteket Rosen, som hver uge leverer medicin til plejehjemmet. Hvis du har akut brug for medicin, kan apoteket også levere det samme dag.

Når du har sagt ja til at flytte ind på Deborah Centret, får du udleveret en betalingsaftale med Apoteket Rosen. Betalingsaftalen skal knyttes til et aktivt Dankort eller Mastercard, så apoteket kan trække udgifterne til din medicin fra kortet.

Du eller dine pårørende er også velkomne til selv at hente og betale for din medicin på apoteket.

Deborah Centret kan desværre ikke stå for at hjælpe dig med at betale for medicin. 

Indflytning

En bolig på Deborah Centret er din egen, private bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv.

Du skal også selv medbring en dyne og pude, der kan vaskes.

Der er plejeseng med madras i boligen og mulighed for et sengebord.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.

Du kan dog søge kommunen om hjælp til flytning, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig, eller hvis du ikke har råd til at betale for et flyttefirma.

Indflytningsmappe

Deborah Centret har lavet en indflytningsmappe med praktiske informationer, der er gode at vide, når du flytter ind på Deborah Centret. 

Du får mappen, når du har sagt ja til en bolig på Deborah Centret.

Du kan også læse indflytningsmappen her

Meld flytning

Du skal senest melde flytning til Folkeregistret, fem dage efter du er flyttet ind i din nye bolig.

Meld flytning

Vælg læge

Du kan vælge at beholde din egen læge eller vælge en ny i nærheden af Deborah Centret.

Du kan også vælge den plejehjemslæge, som er tilknyttet Deborah Centret.

Læs, hvordan du skifter læge

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Deborah Centret administreres af boligselskabet KAB, som også udarbejder en lejekontrakt, når du flytter ind.

KAB står for at opkræve husleje og indskud. KAB har desuden det overordnede ansvar for at vedligeholde din bolig, og at den er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt KAB

Nøgler

Når du flytter ind, får du en nøgle til din bolig og postkasse og en magnetbrik til gadedøren. 

Dine nærmeste pårørende kan få en magnetbrik på kontoret i stueetagen.

Forsikring 

Du skal selv sørge for at tegne en indboforsikring til din bolig.

Telefon

Alle boliger har to telefonstik; et stik i stuen og et stik i soveværelset. 

Dit teleselskab skal stå for at flytte dit nummer til TDC, som vi bruger på Deborah Centret. 

Det kan tage noget tid at få flyttet nummeret. Vi anbefaler derfor, at du aftaler en dato med dit teleselskab, inden du flytter ind på Deborah Centret.

Tv og radio

Alle boliger er tilsluttet radio og kabel-tv. Du kan betale licens over PBS.

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Deborah Centret, inviterer vi dig og eventuelt dine pårørende til en samtale. 

Samtalen handler om vores forventninger til hinanden og om, hvordan vi kan støtte dig i at opretholde en god hverdag.

Du får også en kontaktperson, hvis opgave er at give dig den støtte og omsorg, du har brug for.

Kontaktpersonen tager altid udgangspunkt i de ressourcer, du har. Det betyder, at han eller hun hjælper dig til at klare det, du kan selv, så du holder dig både fysisk, mentalt og socialt aktiv. 

Vi giver dig dog altid den hjælp, du har brug for, og vi udfører den med respekt for og hensyn til dig som menneske.

Personlige ting: Mærkning af dine personlige ejendele

Vi anbefaler, at du mærker dine ting med din boligs nummer, fx rollator, stok og andre vigtige personlige ting.

Personalet hjælper dig, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig.

Pårørende: Om samarbejdet

Deborah Centret lægger stor vægt på at have et godt og meningsfuldt samarbejde med dine pårørende.

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg, tilmelde sig til helligdage og måltider og deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet.
 

Rengøring

Medarbejdere fra Deborah Centret gør rent i din bolig én gang om ugen. Ved særlige behov gør vi badeværelset rent hver dag.

Du eller dine pårørende skal selv gøre rent i dit køleskab.

Vi pudser vinduer fire gange om året og varsler det med opslag i elevatoren et par dage i forvejen. Hvis du ønsker rengøring oftere, må du selv betale for det.

Rygning

Du må ryge i din egen bolig og uden for plejehjemmet. Alle fællesrum- og arealer er røgfri.

Tandlæge: Omsorgstandplejen

Omsorgstandplejen har en klinik på Deborah Centret.

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge. 

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om Omsorgstandplejen

Testamente: Pleje-, livs- og behandlingstestamente

Det kan være en god idé at lave et plejetestamente, et livstestamente og/eller et behandlingstestamente. 

Plejetestamentet er vejledende og beskriver, hvordan du gerne vil leve dit liv, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at give udtryk for det. 

Livs- og behandlingstestamenterne handler om dine ønsker for behandling for sygdom. 

Hvis du har lavet et pleje-, livs- eller behandlingstestamente, er det en god idé at fortælle plejehjemmet om det, når du flytter ind.

Vask

Deborah Centret bruger vaskeriet Berendsen Vaskeri, som henter og bringer dit tøj én gang om ugen. Vaskeriet vasker dit tøj og lægger det sammen. Sammen med dig lægger vi det på plads i din bolig.

Det koster ekstra penge, hvis du vil have vasket uld, silke og andre sarte tekstiler.

Videoovervågning

Deborah Centret er videoovervåget ved indgangen til plejehjemmet, og der er tilhørende tv-skærme på alle etager.

Værdigenstande

Det er på eget ansvar, hvis du har penge og værdier i din bolig. Vi anbefaler derfor, at du kun har få penge og værdier i din bolig.

Økonomi

På Deborah Centret skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Du har også mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. 

Nedenfor kan du læse om de udgifter, der er på Deborah Centret.

Husleje og indskud

Indskud: 28.300 - 37.500 kr.
Husleje: 7.925 - 8.973 kr. 

Huslejen varierer, alt efter hvor stor en bolig du flytter ind i. 

A conto varme, a conto vand og antennebidrag er ikke inkluderet i huslejen, men bliver opkrævet særskilt sammen med din husleje. El opkræves af Ørsted. 

Vinduespudsning er en del af huslejen.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. 

Læs mere om boligstøtte og lån til indskud

Servicepakke 

Nedenfor er en liste over de ydelser, vi tilbyder, som du selv skal betale for. 

Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne. Du skal blot være opmærksom på, at hvis du fravælger nogle af ydelserne, fx mad eller indkøb af toiletartikler, skal du selv stå for at lave mad og købe de ting, du skal bruge.  

  • Fuld dagskost (drikkevarer er inkluderet i prisen, undtagen kapselvarer) – eller varm hovedret, biret og to mellemmåltider
  • Vask af privat tøj 
  • Leje og vask af linned 
  • Toiletartikler 
  • Rengøringsartikler.

Den fulde servicepakke på Deborah Centret koster ca. 4.148 kr. om måneden (2020). Københavns Kommune justerer priserne hvert år.

Læs mere om servicepakken og se priser for de enkelte ydelser

Dødsfald/fraflytning
Dødsfald

Ved dødsfald skal dine pårørende hurtigst muligt sørge for at pakke dine ting ned og tømme boligen. 

Dine pårørende/arvingerne får dine ting udleveret, når Skifteretten har lavet en skifteretsattest.

Fraflytning

Hvis du ønsker at flytte fra din bolig, skal du opsige den hos boligselskabet KAB efter gældende regler.

Kontakt KAB