Praktisk information om Deborah Centret
Fakta om Deborah Centret
2100 København Ø
Boliger
Vis alle
Om boligerne
Deborah Centret har 40 boliger.
Boligerne er 42-62 kvm og har alle to værelser.
Boligerne har desuden et badeværelse og et lille tekøkken, hvor du selv kan lave mad. Der er køleskab og kogeplader i køkkenet. Du skal selv sørge for at gøre køleskabet rent.
Plejehjemmets driftsleder sørger for at skifte elpærer. Du betaler for pærerne over din husleje.
Telefon
Alle boliger har to telefonstik; et stik i stuen og et stik i soveværelset.
Dit teleselskab skal stå for at flytte dit nummer til TDC, som vi bruger på Deborah Centret.
Det kan tage noget tid at få flyttet nummeret. Vi anbefaler derfor, at du aftaler en dato med dit teleselskab, inden du flytter ind på Deborah Centret.
Tv og radio
Alle boliger er tilsluttet radio og kabel-tv. Du kan betale licens over PBS.
Husleje og økonomi
På Deborah Centret skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.
Husleje: 7.925 - 8.973 kr.
Indskud: 28.300 - 37.500 kr.
Huslejen varierer, alt efter hvor stor en bolig du flytter ind i.
A conto varme, a conto vand og antennebidrag er ikke inkluderet i huslejen, men bliver opkrævet særskilt sammen med din husleje. El opkræves af Ørsted. Vinduespudsning er en del af huslejen.
Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud.
Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud
Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.
Betaling af regninger
Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger.
Parboliger
Fire af vores boliger er til par.
Lejekontrakt og boligselskab
Boligerne på Deborah Centret administreres af boligselskabet KAB, som også udarbejder en lejekontrakt, når du flytter ind.
KAB står for at opkræve husleje og indskud. KAB har desuden det overordnede ansvar for at vedligeholde din bolig, og at den er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.
Husdyr
Hvis du ønsker at have dit eget husdyr med på Deborah Centret, skal du selv kunne passe det.
Det er også vigtigt, at du først spørger de andre beboere på din etage, om de tillader, at du har et husdyr med.
Det er altid en god idé at tale med os om muligheden for at have et husdyr med, inden du flytter ind.
Forsikring
Du skal selv sørge for at tegne en indboforsikring til din bolig.
Værdigenstande
Det er på eget ansvar, hvis du har penge og værdier i din bolig. Vi anbefaler derfor, at du kun har få penge og værdier i din bolig.
Rygning
Du må ryge i din egen bolig og uden for plejehjemmet. Alle fællesrum- og arealer er røgfri.
Besøg
Din bolig på Deborah Centret er dit eget hjem. Din familie, venner og bekendte er derfor altid velkomne til at komme på besøg, når du ønsker det.
Dine nærmeste pårørende har også mulighed for at få en magnetbrik, som kan låse hoveddøren op udefra.
Familie, venner og bekendte kan også altid spise med, hvis de betaler for det og tilmelder sig. Vær opmærksom på tilmeldingsfrist.
Indflytning
En bolig på Deborah Centret er din egen, private bolig.
Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv.
Du skal også selv medbring en dyne og pude, der kan vaskes.
Der er plejeseng med madras i boligen og mulighed for et sengebord.
Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.
Nøgler
Når du flytter ind, får du en nøgle til din bolig og postkasse og en magnetbrik til gadedøren.
Dine nærmeste pårørende kan få en magnetbrik på kontoret i stueetagen.
Avis
Du kan sagtens beholde dine faste abonnementer på aviser, ugeblade og lignende, når du flytter ind på Deborah Centret.
Du skal blot give kontoret besked om, hvilke aviser og ugeblade du får, da de bliver afleveret i vores reception.
Mærkning af dine personlige ejendele
Vi anbefaler, at du mærker dine ting med din boligs nummer, fx rollator, stok og andre vigtige personlige ting.
Personalet hjælper dig, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig.
Indflytningsmappe
Deborah Centret har lavet en indflytningsmappe med praktiske informationer, der er gode at vide, når du flytter ind på Deborah Centret.
Du får mappen, når du har sagt ja til en bolig på Deborah Centret.
Fraflytning og dødsfald
Fraflytning
Hvis du ønsker at flytte fra din bolig, skal du opsige den hos boligselskabet KAB efter gældende regler.
Dødsfald
Ved dødsfald skal dine pårørende hurtigst muligt sørge for at pakke dine ting ned og tømme boligen.
Dine pårørende/arvingerne får dine ting udleveret, når Skifteretten har lavet en skifteretsattest.
Plantegning
Tilbud
Vis alle
Servicepakke
Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv.
Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.
Klippekort
Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.
Fodterapeut og frisør
Fodterapeut
Deborah Centret har en fodterapeut med egen klinik på plejehjemmet. Klinikken ligger på 1. sal.
Vores fodterapeut kontakter alle nye beboere, så de har mulighed for at bestille tid til behandling.
Derefter aftaler du tider med fodterapeuten fra gang til gang.
Frisør
Vi har ikke en frisør på Deborah Centret, men der ligger flere frisører i nærheden.
Omsorgstandpleje
Omsorgstandplejen har en klinik på Deborah Centret.
Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.
Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.
Medicin
Du kan få hjælp til din medicin af Deborah Centrets social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker.
Deborah Centret har en aftale med Apoteket Rosen, som hver uge leverer medicin til plejehjemmet. Hvis du har akut brug for medicin, kan apoteket også levere det samme dag.
Når du har sagt ja til at flytte ind på Deborah Centret, får du udleveret en betalingsaftale med Apoteket Rosen. Betalingsaftalen skal knyttes til et aktivt dankort eller Mastercard, så apoteket kan trække udgifterne til din medicin fra kortet.
Du eller dine pårørende er også velkomne til selv at hente og betale for din medicin på apoteket.
Deborah Centret kan desværre ikke stå for at hjælpe dig med at betale for medicin.
Rengøring og vask
Rengøring
Medarbejdere fra Deborah Centret gør rent i din bolig én gang om ugen. Ved særlige behov gør vi badeværelset rent hver dag.
Du eller dine pårørende skal selv gøre rent i dit køleskab.
Vi pudser vinduer fire gange om året og varsler det med opslag i elevatoren et par dage i forvejen. Hvis du ønsker rengøring oftere, må du selv betale for det.
Vask
Deborah Centret bruger vaskeriet Berendsen Vaskeri, som henter og bringer dit tøj én gang om ugen. Vaskeriet vasker dit tøj og lægger det sammen. Sammen med dig lægger vi det på plads i din bolig.
Det koster ekstra penge, hvis du vil have vasket uld, silke og andre sarte tekstiler.
Kaldeanlæg/armbånd
Når du flytter ind, får du tilbudt et armbånd med en trådløs sender.
Du kan trykke på armbåndet, hvis har brug for hjælp fra personalet. Der kan indimellem gå lidt tid, inden personalet kommer, da de kan være ved at hjælpe en anden beboer.
Det er en god idé, at du sammen med personalet indimellem tjekker, om dit armbånd virker.
Kontaktperson og indflytningssamtale
Når du flytter ind på Deborah Centret, inviterer vi dig og eventuelt dine pårørende til en samtale.
Samtalen handler om vores forventninger til hinanden og om, hvordan vi kan støtte dig i at opretholde en god hverdag.
Du får også en kontaktperson, hvis opgave er at give dig den støtte og omsorg, du har brug for.
Kontaktpersonen tager altid udgangspunkt i de ressourcer, du har. Det betyder, at han eller hun hjælper dig til at klare det, du kan selv, så du holder dig både fysisk, mentalt og socialt aktiv.
Vi giver dig dog altid den hjælp, du har brug for, og vi udfører den med respekt for og hensyn til dig som menneske.
Andre informationer
Vis alle
Videoovervågning
Deborah Centret er videoovervåget ved indgangen til plejehjemmet, og der er tilhørende tv-skærme på alle etager.
Fravær
Hvis du en dag ikke er hjemme, er det vigtigt, at du giver personalet besked.
Personalet vil gerne vide, hvornår du tager afsted, og hvornår du regner med at være tilbage.