Bispebjerghjemmet

Praktisk information

Praktisk information

Find forskellige praktiske informationer om indflytning, din økonomi og livet på Bispebjerghjemmet.
Besøg

Bispebjerghjemmet er dit hjem. Derfor er din familie, venner og bekendte altid velkomne, når du ønsker det. 

Dine gæster har mulighed for at spise med mod betaling, hvis de tilmelder sig hos medarbejderne på etagen senest tre dage før.

Fodterapeut

Bispebjerghjemmet har sin egen fodterapeut på plejehjemmet, som har åbent tirsdag til fredag.

Du kan bestille tid ved at gå forbi fodterapeuten eller ringe på telefon 20 46 58 47 mellem klokken 12-13. 

Din kontaktperson kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Frisør

Bispebjerghjemmet har sin egen frisør på plejehjemmet, som har åbent tirsdag til fredag.

Du kan bestille tid ved at gå forbi frisøren eller ringe på telefon 26 62 90 66 mellem klokken 12-13.

Din kontaktperson kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Fuldmagter

Det kan være en god idé at give en af dine pårørende en fuldmagt til fx at læse din Digitale Post, betale din regninger og lignende, hvis du ikke længere selv kan dette.

Læs mere om fuldmagter

Hverdagens rytme

En typisk dag på Bispebjerghjemmet kan se sådan ud: 

•    Hjælp til personlig pleje og morgenmad kl. 8-10
•    Tilbud om aktiviteter
•    Frokost kl. 12.30
•    Tilbud om aktiviteter
•    Eftermiddagskaffe kl. 14.30
•    Aftensmad kl. 18
•    Aftenkaffe ca. kl. 20

Indflytning

Når vi tilbyder dig en bolig på Bispebjerghjemmet, skal du hurtigst muligt sige ja eller nej til den, og du skal flytte ind i løbet af to uger.

Du har selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, tv, radio, gardiner osv.  

Der er dog plejeseng, loftlift, to lamper, gardinstang, persienner og nødkald i boligen. 

Vi vil gerne hjælpe dig med at vælge møbler til din nye bolig, inden du flytter ind. Vores erfaring er, at det er vigtigt, at du tager betydningsfulde møbler og ting med, selvom de er gamle. Det er med til at gøre din bolig til dit hjem. Vi vil også gerne rådgive dig om gulvtæpper.   

Du står dog selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m. 

Du kan dog søge kommunen om hjælp til flytning, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig, eller hvis du ikke har råd til at betale for et flyttefirma.

Klippekort: Ekstra hjælp eller tid med en medarbejder

Som beboer på Bispebjerghjemmet får du et såkaldt 'klippekort', der giver dig ret til en halv times ekstra hjælp eller tid med en medarbejder hver uge. Du bestemmer selv, hvordan du vil bruge den halve time.

Læs mere og få idéer til, hvad du kan bruge dine klip på

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Bispebjerghjemmet, får du en kontaktperson. Kontaktpersonen står for at give dig den pleje og praktiske hjælp, du har brug for. 

Det er vigtigt, at du fortæller din kontaktperson om dine ønsker for pleje og hjælp, så I sammen kan planlægge, hvordan din hverdag skal være.  

Efter ca. fire uger holder vi en indflytningssamtale med dig. Dine pårørende er velkomne til at deltage, hvis du ønsker det. Samtalen handler om, hvordan du har det, og om der er noget, vi skal gøre anderledes. 

Der er selvfølgelig altid mulighed for at holde en opfølgende samtale senere, hvis du har brug for det. 

I løbet af den første måned får du også besøg af en sygeplejerske, fysioterapeut og ergoterapeut, som fortæller dig om plejehjemmet tilbud og aktiviteter.  

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Bispebjerghjemmet udlejes af boligselskabet SAB. 

SAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. SAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt SAB

Læge

Du kan vælge at beholde din egen læge, hvis ikke lægen ligger for langt væk fra Bispebjerghjemmet.

Du kan også vælge en ny læge i nærheden, eller du kan vælge den plejehjemslæge, der er tilknyttet Bispebjerghjemmet.

Vores læge kommer fast på plejehjemmet én gang om ugen.

Meld flytning

Du skal senest melde flytning til Folkeregistret fem dage efter, du er flyttet ind i din nye bolig.

Bispebjerghjemmet vil gerne hjælpe dig med at melde flytning, hvis du ønsker det.

Meld selv flytning her

Pårørende: Om samarbejdet

Når du flytter ind på Bispebjerghjemmet, er det meget vigtigt, at du bevarer kontakten til din familie og venner. Derfor er din familie og venner altid velkomne på Bispebjerghjemmet.  

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker.  

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg, spise med eller deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet.

Tandlæge: Omsorgstandplejen

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge. 

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om Omsorgstandplejen

Testamente: Pleje-, livs- og behandlingstestamente

Det kan være en god idé at lave et plejetestamente, et livstestamente og/eller et behandlingstestamente. 

Plejetestamentet er vejledende og beskriver, hvordan du gerne vil leve dit liv, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at give udtryk for det. 

Livs- og behandlingstestamenterne handler om dine ønsker for behandling for sygdom. 

Hvis du har lavet et pleje-, livs- eller behandlingstestamente, er det en god idé at fortælle plejehjemmet om det, når du flytter ind.

Økonomi

På Bispebjerghjemmet skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Du har også mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, rengøringsartikler osv. 

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk.

Nedenfor kan du læse om de udgifter, der er på Bispebjerghjemmet. 

Husleje og indskud 

Husleje: 7.604 kr.
Indskud: 29.438 kr. 

Huslejen er inklusive el, vand og varme og vask af privat tøj og linned.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. Vi hjælper dig gerne med at søge.

Læs mere om boligstøtte og lån til indskud

Servicepakke 

Nedenfor er en liste over de ydelser, vi tilbyder, som du selv skal betale for. 

Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne. Du skal blot være opmærksom på, at hvis du fravælger nogle af ydelserne, fx mad eller indkøb af toiletartikler, skal du selv stå for at lave mad og købe de ting, du skal bruge.

  • Fuld dagskost (drikkevarer er inkluderet i prisen, undtagen kapselvarer) – eller varm hovedret, biret og to mellemmåltider
  • Leje og vask af linned
  • Toiletartikler 
  • Rengøringsartikler
  • Vinduespudsning.

Den fulde servicepakke på Bispebjerghjemmet koster ca. 3.990 kr. om måneden (2020). Københavns Kommune justerer priserne hvert år.

Læs mere om servicepakken og se priser for de enkelte ydelser

Husstandsforsikring

Bispebjerghjemmet tilbyder også, at du kan købe en billig husstandsforsikring.

Forsikringen er tegnet som en fælles police for alle beboere, der ønsker at tilmelde sig.

Konto, Dankort og værdiboks

Vi har mulighed for at oprette en konto til dig på plejehjemmet, hvor du kan hæve penge uden kode.

Du kan også betale med Dankort i plejehjemmets café.

I alle plejehjemmets boliger er der en boks, hvor du kan opbevare penge og andre værdigenstande. Det er kun dig, der har adgang til boksen.

Dødsfald

Når en beboer dør, har vi på Bispebjerghjemmet tradition for at synge, når kisten bæres ud.  

På denne måde viser vi respekt for den afdøde, og medarbejdere og andre beboere har mulighed for at være med til at tage afsked. 

Hvis dine pårørende ønsker det, deltager din kontaktperson og andre medarbejdere også i bisættelsen eller begravelsen.

Dine pårørende er velkomne til at hjælpe med at pakke dit hjem ned sammen med os. Vi kan dog først udlevere dine ting, når dine pårørende/arvinger har fået en skifteretsattest.

Boligforeningen SAB syner boligen og sørger for at istandsætte den og udbetale depositum.