Bomi-Parken

Praktisk information

Praktisk information

Find forskellige praktiske informationer om indflytning, din økonomi og livet i Bomi-Parken.
Besøg

Din bolig i Bomi-Parken er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det. 

Frisør og fodterapeut

Bomi-Parken har både en frisør og en fodterapeut på plejehjemmet.

Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid.

Fuldmagter

Det kan være en god idé at give en af dine pårørende en fuldmagt til fx at læse din Digitale Post, betale din regninger og lignende, hvis du ikke længere selv kan dette.

Læs mere om fuldmagter

Indflytning

En bolig i Bomi-Parken er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv.

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. 

Der er plejeseng og madras i boligen.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.

Du kan dog søge kommunen om hjælp til flytning, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig, eller hvis du ikke har råd til at betale for et flyttefirma.

Meld flytning

Du skal senest melde flytning til Folkeregistret fem dage efter, du er flyttet ind i din nye bolig.

Bomi-Parken vil gerne hjælpe dig med at melde flytning, hvis du ønsker det.

Meld selv flytning her

Vælg læge

Du kan vælge at beholde din egen læge, hvis ikke lægen ligger for langt væk fra Bomi-Parken. Du kan også vælge en ny læge i nærheden eller den plejehjemslæge, der er tilknyttet Bomi-Parken.

Vores læge kommer fast på plejehjemmet én gang om ugen. 

Hvis du ønsker at skifte læge, skal du udfylde et aftaleskema om lægeskift, senest fem dage efter du er flyttet ind i Bomi-Parken. Skemaet kan du få på plejehjemmets kontor.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne i Bomi-Parken udlejes af boligselskabet Bo-Vest.

Bo-Vest sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. Boligselskabet sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt Bo-Vest

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind i Bomi-Parken, får du en kontaktperson. Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken hjælp og pleje du har brug for. 

Kontaktpersonen inviterer dig til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet i ca. fire uger. Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes.

Din familie er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

 

Information: Husavis og opslagstavler

Bomi-Parken har en husavis, som vi kalder Bomi-Posten.

Avisen udkommer hver anden måned og redigeres af personalet. Vi skriver blandt andet om underholdning og arrangementer i Bomi-Parken. Alle er velkomne til at komme med indlæg til avisen. 

Ved Bomi-Parkens hovedindgang har vi en elektronisk informationstavle. Her kan du se vores menuplan og dato samt tidspunkter for banko, kirkekaffe, underholdning og foredrag. Du kan også se, hvornår vi holder forskellige møder. 

It-café

Bomi-Parken har en it-café på 1. sal. Caféen er et tilbud til beboere, som allerede har it-færdigheder.

Vi har også en it-café i vores aktivitetstilbud til beboere/brugere, som har brug for hjælp til at bruge en computer eller at finde rundt på internettet. 

Alle vores computere har ekstra store ikoner, enkeltklik og touch-skærm.

Klippekort: Ekstra hjælp eller tid med en medarbejder

Som beboer i Bomi-Parken får du et såkaldt 'klippekort', der giver dig ret til en halv times ekstra hjælp eller tid med en medarbejder hver uge. Du bestemmer selv, hvordan du vil bruge den halve time.

Læs mere og få idéer til, hvad du kan bruge dine klip på

Nødkald/kaldeanlæg

Alle boliger indeholder et kaldeanlæg. Kaldeanlægget giver dig mulighed for at kontakte personalet døgnet rundt. 

Rengøring

Bomi-Parken har ansat personale, som hjælper dig med at gøre rent i din bolig én gang om ugen. 

Personalet støvsuger, vasker gulv, rengør toilettet, bruser og håndvask og tørrer støv af i den højde, de kan nå. Da det er din bolig, deltager du i rengøringen i det omfang, som du kan.

Én gang om måneden rengør personalet synlige paneler, døre og møbler. De afrimer og rengør også dit køleskab. Én gang om året rengøres persienner og gardiner.

Rygning

Alle Bomi-Parkens fællesområder er røgfrie – både ude og inde. Du må dog gerne ryge i din egen bolig.

Vi opfordrer dig dog til at lade være med at ryge, mens personalet er i din bolig.

Samarbejde med familie og venner

I Bomi-Parken vil vi meget gerne samarbejde med din familie/netværk

Din familie kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Din familie er altid velkomne til at komme på besøg, spise med eller deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet.

Tandlæge: Omsorgstandplejen

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om Omsorgstandplejen

Testamente: Pleje-, livs- og behandlingstestamente

Det kan være en god idé at lave et plejetestamente, et livstestamente og/eller et behandlingstestamente. 

Plejetestamentet er vejledende og beskriver, hvordan du gerne vil leve dit liv, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at give udtryk for det. 

Livs- og behandlingstestamenterne handler om dine ønsker for behandling for sygdom. 

Hvis du har lavet et pleje-, livs- eller behandlingstestamente, er det en god idé at fortælle plejehjemmet om det, når du flytter ind.

Tv, radio, telefon og internet

Alle boliger har telefonstik og internetstik, og der er etableret fællesantenneanlæg for radio og tv. Der er desuden radio og tv i alle opholdsstuer.

Dine gæster har mulighed for at bruge vores trådløse internet for gæster.

Tøj og vask

Du kan få vasket dit tøj én gang om ugen af vaskeriet De Forenede Dampvaskerier. 

Du indsamler dit beskidte tøj i en sæk med dit navn på. Vaskeriet udleverer sækken og sørger for at hente og bringe dit tøj.

Vaskeriet tørrer tøjet i tørretumbler på svag varme og lægger det sammen. Hvis dit tøj ikke kan tåle at blive tørretumblet, kan du betale et ekstra beløb for en anden løsning. 

Du skal også betale et ekstra beløb, hvis du ønsker uldvask, skånevask, strygning, presning og rulning.

De Forenede Dampvaskerier er certificeret som miljø- og klimaoptimeret vaskeri, der vasker skånsomt og allergivenligt. Hvis dit tøj går i stykker eller forsvinder, dækker vaskeriet det. Dog dækker vaskeriet ikke forsvundne knapper og perler.

De Forenede Dampvaskerier står også for at udleje og vaske sengetøj og håndklæder.

Tøj: Indkøb af nyt tøj

Du eller dine pårørende står selv for at købe nyt tøj, når du har brug for det.

Du kan desuden låne et sy-kit fra sykasserne i hvert team, hvis du skal have syet en knap i en skjorte eller lignende. 

Personalet hjælper dig, hvis du ikke har nogen familie.

Økonomi

I Bomi-Parken skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Du har også mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Du er som udgangspunkt selv ansvarlig for at varetage din økonomi, evt. med hjælp fra din familie, venner eller en økonomisk værge.

Hvis du ikke har mulighed for at få hjælp af din familie eller venner, vil personalet i Bomi-Parken gerne hjælpe dig med at betale regninger og/eller hæve kontanter. Det kræver dog, at vi opretter en økonomiaftale.

Nedenfor kan du læse om de udgifter, der er i Bomi-Parken.

Husleje og indskud

Boligerne i Bomi-Parken koster følgende: 

Indskud: 29.500 - 37.100 kr.
Husleje: 7.646 - 9.459 kr.

Huslejen varierer alt efter, hvor stor en bolig du flytter ind i. Huslejen er inklusive varme og vand. Du betaler el til elforsyningen efter forbrug.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. Vi hjælper dig gerne med at søge. 

Læs mere om boligstøtte og lån til indskud

Servicepakke 

Nedenfor er en liste over de ydelser, vi tilbyder, som du selv skal betale for. 

Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne. Du skal blot være opmærksom på, at hvis du fravælger nogle af ydelserne, fx mad eller indkøb af toiletartikler, skal du selv stå for at lave mad og købe de ting, du skal bruge.  

  • Fuld dagskost (drikkevarer er inkluderet i prisen, undtagen kapselvarer) – eller varm hovedret, biret og to mellemmåltider
  • Vask af privat tøj 
  • Leje og vask af linned 
  • Toiletartikler 
  • Rengøringsartikler
  • Vinduespudsning.

Den fulde servicepakke i Bomi-Parken koster ca. 4.172 kr. om måneden (2020). Københavns Kommune justerer priserne hvert år.

Læs mere om servicepakken og se priser for de enkelte ydelser

Dødsfald

Bomi-Parkens personale hjælper dig eller dine pårørende med de praktiske ting, der skal tages højde for, hvis du ønsker at flytte, eller hvis du dør. 

Vi udleverer også en folder, som informerer om opsigelse af din bolig, kontakt til bedemand, nedpakning af din bolig m.m.