Solgaven Valby

Praktisk information

Praktisk information

Find forskellige praktiske informationer om indflytning, din økonomi og livet på Solgaven Valby.
Besøg

Din bolig på Solgaven Valby er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det.

Frisør og fodterapeut

Vi Solgaven Valby har vi en frisørsalon, hvor to selvstændige frisører er tilknyttet

Vi har også en fodklinik, hvor fire selvstændige fodterapeuter er tilknyttet.

Kontakt personalet, hvis du vil bestille tid.

Fuldmagter

Det kan være en god idé at give en af dine pårørende en fuldmagt til fx at læse din Digitale Post, betale din regninger og lignende, hvis du ikke længere selv kan dette.

Læs mere om fuldmagter

Førerhunde

Bemærk, at visiterede førerhunde er tilladte, men ikke andre husdyr.

Indflytning

En bolig på Solgaven Valby er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje inkluderet el og varme, indskud, telefon, licens, indboforsikring m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, osv.

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. Der er plejeseng og madras i boligen. 

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge lamper og billeder op.

Du kan dog søge kommunen om hjælp til flytning, hvis du ikke har nogen pårørende, der kan hjælpe dig, eller hvis du ikke har råd til at betale for et flyttefirma.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Solgaven Valby udlejes af boligselskabet KAB.

KAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. KAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt KAB

Meld flytning

Du skal senest melde flytning til Folkeregistret fem dage efter, du er flyttet ind i din nye bolig.

Solgaven Valby vil gerne hjælpe dig med at melde flytning, hvis du eller pårørende ikke er i stand til det. 

Meld selv flytning her

Vælg læge

Du kan vælge at beholde din egen læge, hvis ikke lægen ligger for langt væk fra Solgaven Valby.

Du kan også vælge en ny læge i nærheden eller den plejehjemslæge, der er tilknyttet Solgaven Valby.

Læs, hvordan du skifter læge

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Solgaven Valby, får du en kontaktperson. Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken hjælp og pleje du har brug for. 

Kontaktpersonen inviterer dig til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet i ca. fire uger.

Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes.

Dine pårørende er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

Klippekort: Ekstra hjælp eller tid med en medarbejder

Som beboer på Solgaven Valby får du et såkaldt 'klippekort', der giver dig ret til en halv times ekstra hjælp eller tid med en medarbejder hver uge. Du bestemmer selv, hvordan du vil bruge den halve time.

Læs mere og få idéer til, hvad du kan bruge dine klip på

Pårørende: Om samarbejdet

Hos Solgaven Valby vil vi meget gerne samarbejde med dine pårørende.

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg.
 

Tandlæge: Omsorgstandplejen

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om Omsorgstandplejen

Testamente: Pleje-, livs- og behandlingstestamente

Det kan være en god idé at lave et plejetestamente, et livstestamente og/eller et behandlingstestamente. 

Plejetestamentet er vejledende og beskriver, hvordan du gerne vil leve dit liv, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at give udtryk for det. 

Livs- og behandlingstestamenterne handler om dine ønsker for behandling for sygdom. 

Hvis du har lavet et pleje-, livs- eller behandlingstestamente, er det en god idé at fortælle plejehjemmet om det, når du flytter ind.

Økonomi

På Solgaven Valby skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Du har også mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk. 

Danske Bank har desuden en service kaldet blindekonceptet, hvor du kan bestille og få tilsendt penge med posten, hvis du har en konto i Danske Bank. 

Nedenfor kan du læse om de udgifter, der er på Solgaven Valby.

Husleje og indskud

Boligerne på Solgaven Valby koster følgende: 

Indskud: ca. 39.400 kr.
Husleje: ca. 8.450 kr. inkl. varme 

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. 

Læs mere om boligstøtte og lån til indskud

Servicepakke 

Nedenfor er en liste over de ydelser, vi tilbyder, som du selv skal betale for. 

Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne. Du skal blot være opmærksom på, at hvis du fravælger nogle af ydelserne, fx mad eller indkøb af toiletartikler, skal du selv stå for at lave mad og købe de ting, du skal bruge.  

  • Fuld dagskost (drikkevarer er inkluderet i prisen, undtagen kapselvarer) – eller varm hovedret, biret og to mellemmåltider
  • Vask af privat tøj 
  • Leje og vask af linned 
  • Toiletartikler 
  • Rengøringsartikler
  • Vinduespudsning.

Den fulde servicepakke på Solgaven Valby koster ca. 4.172 kr. om måneden (2020). Københavns Kommune justerer priserne hvert år.

Læs mere om servicepakken og se priser for de enkelte ydelser

Dødsfald/fraflytning

Personalet orienterer om det praktiske ved dødsfald.

Ved dødsfald kontaktes boligselskabet KAB på mail: bobehandling@kab-bolig.dk

Ved opsigelse kontaktes boligselskabet KAB på mail: udl@kab-bolig.dk