Københavns Kommune

Praktisk information om Solgaven Valby

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Solgaven Valby.

Fakta om Solgaven Valby

Adresse
Følager 15
2500 Valby
Driftsform
Selvejende plejehjem
Ventetid
Ingen data

Det var ikke muligt at udregne ventetid for plejehjemmet. Læs om udregning af ventetider

Antal boliger
93
Værelsestype
2 værelser og parbolig

Boliger

Fold alle ud

Om boligerne

Boligerne på Solgaven Valby er på 70-73 kvm inkl. fællesarealer. Alle vores boliger har to værelser og altan. Der er en plejeseng i soveværelset, som er obligatorisk i boligen.

I boligerne er der også et tekøkken med køleskab og en lille fryser. Du kan få udleveret to kogeplader, hvis du ønsker. 

Badeværelserne er store og rummelige, og håndvasken er med hæve-sænke-funktion. Der er gulvvarme i alle boligerne.

Vi har desuden én plejebolig til beboere med svær overvægt og/eller pladskrævende hjælpemidler.

Husleje og økonomi

På Solgaven Valby skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Husleje: ca. 8.450 kr.
Indskud: ca. 39.400 kr.

Huslejen er inkl. varme.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. 

Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Betaling af regninger

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk.

Få sendt penge fra banken med posten

Danske Bank har desuden en service kaldet blindekonceptet, hvor du kan bestille og få tilsendt penge med posten, hvis du har en konto i Danske Bank. 

Parbolig

Solgaven Valby har én bolig til par.

Husdyr/førerhunde

Bemærk, at visiterede førerhunde er tilladte, men ikke andre husdyr.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Solgaven Valby udlejes af boligselskabet KAB.

KAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. KAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt KAB (kab-bolig.dk)

Besøg

Din bolig på Solgaven Valby er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det.

Læs om mad og måltider på Solgaven

Læs om hverdagen på Solgaven

Indflytning

En bolig på Solgaven Valby er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje inkluderet el og varme, indskud, telefon, licens, indboforsikring m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, osv.

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. Der er plejeseng og madras i boligen. 

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge lamper og billeder op.

Fraflytning og dødsfald

Tiden efter tabet af et nært familiemedlem kan være svær og fyldt med savn og sorg.  Samtidig er der også mange praktiske opgaver, der skal klare.

Personalet orienterer om det praktiske ved dødsfald.

Du kan få udleveret en pjece, der kan hjælpe med at støtte dig/jer i den proces og forhåbentlig gøre det mere overskueligt i forhold til, hvilke praktiske ting der skal ordnes. Du/I er naturligvis altid velkommen til at kontakte os for personlig vejledning.

Teksten fra pjecen fremgår også her:

1. Meddelelse om dødsfald og kontakt til bedemand

Plejepersonalet vil kontakte dig/jer hurtigst muligt, når en beboer er afgået ved døden. 

Herefter skal afdøde tilses af en læge 6 timer efter at døden er konstateret, så en dødsattest kan blive udarbejdet. 

I kan kontakte en bedemand, som kan hjælpe med de nødvendige praktiske ting, der skal ordnes i forbindelse med døden, herunder afhentning fra Solgaven Valby og stillingtagen til, hvilken måde afdøde skal herfra på, samt kontakt til kirkekontor/skifteret. 

Vi må desværre ikke anbefale en bedemand grundet reglen om adfærdskodeks. 

Når beboeren bliver hentet af bedemand, kan der evt. være et ”sidste” farvel fra afdelingen afhængig af individuelle ønsker. Vi holder dog ikke en ceremoni.

2. Opsigelse af plejeboligen

Ved dødsfald opsiges plejeboligen automatisk af institutionen. Opsigelsesperioden følger de gældende regler, som er 1 måneds varsel fra dødsdatoen. Der betales husleje i denne periode.
Ved en normal opsigelse kan beboer råde over boligen i op til 2½ måned (3 mdr. -14 dage til istandsættelse) men ved dødsfald, er der efter aftale med Københavns kommune aftalt, at boligen skal være klar til udlejning efter 14 dage.

Hvis boligen opsiges efter lov om leje af almene boliger § 71 stk. 3 og 4. er det aftalt, at bohave og effekter umiddelbart herefter kan placeres i skifteretsdepot.

Juridisk må pårørende ikke få adgang til afdødes lejemål før skifteretsdomstolen har frigivet boet. Dette kan nogle gange tage op til 3 måneder, da domstolen skal have overblik over testamente og evt. økonomisk udestående.

3. Nedpakning og tømning af boligen

Af hensyn til nye beboere og den videre drift af plejehjemmet går det meget hurtigt med tømning af boligen.

Plejeboligen skal tømmes senest 2-3 dage efter dødsfaldet.

Det bliver gjort af et professionelt flyttefirma, som plejehjemmet samarbejder med. I kan som pårørende være med i nedpakningen på det tidspunkt, som er valgt af flyttefirma.

Flyttefirmaet pakker med respekt og omhu. I modtager besked om, hvor og hvordan indboet opbevares, indtil boet er frigivet.

4. Opbevaring af beboerens ejendele 

Når flyttefirmaet har tømt boligen, bliver beboerens ejendele opbevaret sikkert på et eksternt lager.

Ejendele som kan udleveres er planter, fødevarer og modem. Internetudbyder - skal opsiges.

Hjælpemidler bliver sendt tilbage til hjælpemiddel depot af personalet.

Ejendelene fra boet bliver frigivet til udlevering,   når der foreligger en skifteretsattest.

I skal selv kontakte flyttefirmaet for afhentning, når du/I har modtaget skifteretsattesten.

5. Nøgler og værdigenstande

Nøgler og nødkald skal lægges på køkkenbordet eller på elmåler i boligen.

Værdigenstande og evt. smykker opbevares forsvarligt hos flyttefirmaet Dupont.

6. Syn af boligen

Der er mulighed for at du/I kan deltage i syn af lejligheden sammen med AKB. Det vil være fint at du/I selv kontakter AKB på telefon eller mail. Se nedenfor under punkt 7.

Rengøring af boligen vil blive foretaget af servicepersonalet på Solgaven. 

Der bliver aftalt syn af boligen, når rengøring melder den klar til boligselskabet.

7. Hvem kan I kontakte?

Har I spørgsmål eller brug for støtte i processen, er I altid velkomne til at kontakte:

Kontakt vores administrative medarbejder eller leder for køkken, rengøring og service i forhold til boet

Kontakt flyttefirma Dupont Flytteforretning

Kontaktperson for AKB: Henrik Hegner
Mail: Lk-akbsyd@kab-bolig.dk
Telefon: 36 30 37 07
Telefonisk og personlig kontakt: mandag 08:30-10:30, tirsdag 08:30-09.30, onsdag 08:30-09.30, torsdag 16:00-18:00, fredag 08:30-09.30

8. En afsluttende bemærkning

Vi ved, at det er en svær tid. Vores personale vil gøre alt for at støtte jer både med praktiske oplysninger og få sagt pænt farvel til jer og tak for samarbejdet

Med venlig hilsen
Personale og ledere på Solgaven Valby

Tilbud

Fold alle ud

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Frisør og fodterapeut

Vi Solgaven Valby har vi en frisørsalon, hvor to selvstændige frisører er tilknyttet

Vi har også en fodklinik, hvor fire selvstændige fodterapeuter er tilknyttet.

Kontakt personalet, hvis du vil bestille tid.

Omsorgstandpleje

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Solgaven Valby, får du en kontaktperson. Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken hjælp og pleje du har brug for. 

Kontaktpersonen inviterer dig til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet i ca. fire uger.

Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes.

Dine pårørende er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.